Besøg hos Escull aventura


escull

Mallorcas ISO-certificerede adventurefirma

I den lille by Binnisalem midt på middelhavsøen Mallorca har Cristina Mercadal startet sit eget adventurefirma, Escull Aventura. Vi besøgte hende for at spørge til hendes forretningsmodeller,  organisering, netværk og markedsføring.

 

Selv udviklet system

Hendes firma er kun fem år gammelt, og hun har brugt de fire af årene på at opnå en ISO 9001 certificering af firmaet. 

-          På den måde viser jeg kvalitet, siger hun og forklarer, at hendes ture også ligger i den dyre ende.

Hun går hen til computeren og viser os, det system, som hun selv – som IT-konsulent – har udviklet i en ”Acces” database. Systemet overrasker os, da det er helt utrolig detaljeret.  Hun forklarer, at det sikrer, at alle kunder behandles ens og at alle spørgsmål, bliver besvaret. Systemet bruger hun både til booking af aftaler med kunderne og til aftaler med sine cirka 19 guider.  Det er tydeligt, at hun er stolt af det store system.

 

Vigtigste markedsføringsredskab

På den måde adskiller hun sig fra alle andre lignende firmaer på Mallorca, og kan derved adskille sig fra andre adventure-udbydere på øen. Hun henviser flere gange i interviewet til hendes ISO-certificering, og vi kan konkludere, at hun bruger det som noget af det vigtigste i hendes markedsføring. Mærket fremgår på hjemmesiden www.escullaventura.com og på firmaets trykte materialer

 

Fakta om ISO 9001

ISO 9001 er et kvalitetsstempel, som virksomheder kan få af tredje part. Det viser, at organisationen kan leve op til bestemte kvalitetskrav. En million firmaer verden over er certificerede, hvilket gør ISO 9001 til et af verdens mest udbredte styringsredskaber indenfor ledelse.

Lydfil:
escull adventura

 

This entry was posted in Ikke kategoriseret. Bookmark the permalink.

One Response to Besøg hos Escull aventura

  1. nini says:

    I interviewet er der klare svar på hvad forretningsmodellen er og hvordan hun forholder sig til sit netværk af konkurrenter – dog kunne man måske have forfulgt det spor der handler om, hvordan firmaerne henviser kunder til hinanden – tager de en provision af det, er det gratis, vælger hun specifikt hvilket firma hun videresender kunder til osv – jeg sidder med et par supplerende spørgsmål der ikke bliver besvaret.

    I jeres tekst er det godt at I formidler nogle andre informationer end i interviewet. Også rart med et billede og en beskrivelse af situationen. Interessant at hun har et unikt system til at håndtere kunder og guider på, men ville gerne vide hvordan det egentlig virker – det er åbenbart noget med nogle spørgsmål, men jeg forstår ikke rigtig hvad det går ud på.

    Og en fin service at informere om, hvad ISO 9001 er, men jeg kunne godt bruge en lidt mere kritisk eller analytisk ’forholden sig til’ om det så har den ønskede effekt eller om det bare er sådan en smart label hun pynter sig med. Også lidt mere information om, hvordan det rent praktisk bruges i hendes markedsføring kunne være godt at få med.

    En ide til næste gang kunne være at få lyden lidt mere under kontrol og i teksten at være mere analyserende og ikke så genfortællende. Det symptomatiske niveau skal prioriteres op. Og så ville lidt humoristisk fortælling om jeres egen oplevelse af situationen ikke være dårligt.

Skriv et svar