Skip to content

Categories:

Temperaturen på Bright Green Island

Jeg mener at man skal i gang med at diskutere brandingstrategien ”Bright Green Island” og gøre det frugtbart. Det ville være frugtbart hvis man startede med at afgrænse diskussionen således at man ikke diskuterer:

  • Om man overhoved skulle have denne strategi
  • Om opstartsforløbet skulle have været som det har været
  • Om det skulle have været gennemført med de personer der hidtil har været involveret.
  • Om brandet er det rigtige

Derimod mener jeg at et godt udgangspunkt for en diskussion ville være hvordan vi (alle) får mest ud af dette tiltag. Vi har meget at miste. Dette tiltag har virkeligt trængt igennem og er blevet godt modtaget. Hvis man fra Bornholm råber på opmærksomhed og derefter får den, så virker det utroværdigt hvis bornholmere i stor udstrækning ikke selv tror på projektet.  Vi er derfor nødt til at tro på dette, og derfor er der nødt til at være noget at tro på. Hvad er kernen så egentlig i Bright Green Island?

Jeg mener at kunne se en sammenligning med Bornholm generelt. Bornholm er speciel, og mange elementer er i tidens løb blevet udpeget til at være det der gør Bornholm speciel. Man kan dog godt vove den påstand at der ikke på Bornholm er noget der ikke findes andre steder. Natur, rundkirke, spektakulære borge, kunstnerne, små fiskerlejer, røgede sild osv. Selv hvis man dissekerer den specielle Bornholmske natur, kan man spørge om det er klipperne eller sandstranden eller skovene eller strandenge osv. der er det specielle ved Bornholm.

Uanset hvad man vælger, så findes disse “bornholmske specialiteter” også andre steder. Det tætteste man kommer på en virkelig bornholmsk specialitet er den relativt store tilstedeværelser af så meget forskelligt. Lidt af hvert. Det er ikke enten-eller men både-og.

Hvis man tænker på enkeltelementerne i Bright Green Island virker det på mig som om at man på mange måder er bagud før man overhovedet er kommet i gang. Mht. vedvarende energi tyder det på at Thisted kommune er langt foran Bornholm  http://www.thisted.dk/. Mht. andre emner som fair trade nævnes København klart før Bornholm  http://www.fairtradeby.kk.dk/, også på andre hjemmesider end deres egen. Hvis man fortsætter omkring emner som kunst, kultur i øvrigt, idræt mm så er Bornholm ingen steder klart nummer et. Der tegner sig dog, for mig at se, et billede af at Bornholm har rigtig meget af det hele. En særegen kombination, hvor alle disse delelementer lever med og af hinanden på en bæredygtig måde. Vi har ikke flere turister der nyder vores natur end at man trods alt kan bo her som privatperson og kalde øen for sin egen, osv. Der er ingen delelementer der overtrumfer de andre. Herved er delelementer svære at udvikle, fordi de lever i en symbiose med alle de andre delelementer. Udviklingspotentialet bliver derfor ikke delelementerne, men synergien i symbiosen. Det er her vi har potentialet. 2+2=5 er jo regnestykket for synergi, og det er her vi får “Mere Bornholm”.

Det er derfor vigtige end nogensinde at vi indfører en form for mental “Borgfred”. Det er ufrugtbare diskussioner hvis diskussionen går på hvis ende af redningsbåden der er utæt. Det er sandsynligvis utopisk at vi pludselig skulle være enige alle sammen over en bred kam. Fra den ene ende af kommunalbestyrelsen til den anden, fra “Klippen” til Gudhjemborgere, fra Naturfredningsforening til diverse bygherrer, fra Passagerforening til Bornholmstrafikken osv. Man kan bare sige at det er ikke nu man skal opruste, men være motiveret af den enestående men også farlige situation vi står i, og derfor mønstre al den forhandlingsvilje man kan og skabe spektakulære resultater. Bornholm har bedt om opmærksomheden. Den har vi fået. Nu er tiden til at vise hvorfor vi bad om den.

Jesper Larsen, Aakirkeby

Posted in Uncategorized.


0 Responses

Stay in touch with the conversation, subscribe to the RSS feed for comments on this post.

You must be logged in to post a comment.