Skip to content

Categories:

Portfolio

PICT0086

Ballarene – som øgruppen hedder og markedsføres under – Ibiza, Menorca, Fortementera og Mallorca.

Tirsdag

Vores første dag på Mallorca bød på hele tre besøg hos henholdsvis xx, xx, og Inestur. Vi fandt sidstnævnte mest interessant, og opdagede en lang række lighedspunkter mellem øgruppen i Middelhavet og vores Bornholm. Med et samlet indbyggertal på ca. 1 mio. og et årligt antal turister der runder 12 mio. mennesker,  svarer det forholdsmæssigt til Bornholm der med sine ca. 43.000 indbyggere har et årligt antal besøgende på ca. 600.000. Trods det gode vejr året rundt, oplever man også på Ballarerne problemet med høj- og lavsæson og man har stor fokus på at få udvidet sæsonen med de fra vores breddegrader så kendte skuldersæsoner, og tilbyde produkter, der er attraktive hele året – så som golfture, natic-turisme, cykelturisme, kulturturisme, samt møde- og eventturisme. Altså en stor opmærksom hed på, at Ballarrne ikke blot er sol og sommer, men har tilbud til alle aldre – hele året.

Dette viste os også, at markedsføringsmæssigt er budskaberne heller ikke langt fra hinanden, idet Ballarerne taler om Paradise Lost og Bornholm også er kendt som Østersøens Perle, og markedsføres med historier om oprindelse. Øgruppen er bevidste om, at hovedparten af deres indtjening stammer fra turisme, hvilket gør dem meget sårbare, men samtidig oplever de den  problematik, at nationale og internationale firmaer finder det ikke attraktivt at investere på de Balariske øer. Dette skyldes bl.a. det lave uddannelsesniveau, infrastrukturen og general logistik. Igen mange paralleller.

Onsdag havde vi i gruppen  arrangeret i besøg hos Inestour, hvor vi fik uddybet mange af de generelle informationer fra dagen før. Et af dem var det nyligt indførte kvalitetsmærke, der skal være med til at opgradere alt fra hoteller, restauranter til golfbaner m.m. Dette har medført en højere kvalitet på mange af disse områder.

Eftermiddagen skulle tilbringes i den meget berømte og roste by Valdemossa, som er kendt for sin skønhed, hvilket v til fulde kan følge. Byen skulle endvidere  byde på kunsthåndværkere  af høj kvalitet. Her blev vi meget skuffet.  Mage til made in china keramik m.m kan vel bedst sammenlignes med hvad vi på Bornholm kan finde i Gudhjem.

På Costa Nord, Nordmallorcas kulturcenter havde vi regnet med at blive sat godt og grundigt ind i systemet med Green Card, et kort, der kan købes af fastboende og turister hvor der gives rabatter på forskellige aktiviteter. Indtægten fra dette kort skal bruges til grønne initiativer. Det tal vi fik opgivet af en meget lidt vidende medarbejder, var skuffende lille. Dette hænger meget godt sammen med at vi ikke et eneste sted i løbet af ugen er blevet præsenteret for dette kort.

Torsdag:

Formiddagen var et godt eksempel på hvordan formidling kan leveres på forskellige måder og dermed modtages. Vi fik en gennemgang af tilbuddene på universitetet, for os var de mest interessante de 3 Masters i Turisme. 2 af oplægsholdere var så kedeligere at høre på at indtil flere fra holdet fik sig en lille lur iløbet af formiddagen. I kontrast til dette var rundvisningen og gennemgangen af aktiviteterne på Hotel- og turistskolen under ledelse af en meget karismatisk Roger, en befrielse.

Fredag

Besøget på Ibatour,  understøttede den holdning vi har hørt hele ugen her, nemlig at The Ballerics får færre penge til markedsføring fra den nationale regering end fx Andalucien  der har en langt lavere indtjening på turisme end Ballaraerne. Vi hørte at deres markedsføringbudget var gået fra 29 mill Euro til 25 mill Euro. De er naturligvis bekymrede over faldet i indtjening pga. finanskrisen, men som vi ser det giver det god mening at investerer i de dårligere markeder.

Vi var derefter  på Gallery Asbæk på Mallorca eller CAA i Calvia. Der havde Mai mulighed for at researche på en udstilling af Lin Utzon der kommer til Grønbechs Gård, Bornholm næste år. Calvia er kendt for at være det lille bysamfund der vendte Ballarernes turisme til bæredygtighed. Det lokale byråd bestemte i 1995 at øerne måtte lave en strategi  for  bæredygtighed denne plan blev herefter gældende for alle øerne.


0 Responses

Stay in touch with the conversation, subscribe to the RSS feed for comments on this post.

You must be logged in to post a comment.