Skip to content

Categories:

Quality of life

Mandag den 19. oktober

Vi besøgte den kendte kunstner  Anders Nyborg og hans kone, som har deres vinterresidens på Mallorca.  De bor i en fantastisk frodig og smuk dal. Anders viste os rundt i huset. Undervejs afprøvede Susanne en ægte mallorcinsk fødestol.

Susanne i fødestol

Også haven var helt unik. Alle træer havde Anders og hans kone plantet fra helt små potter. De har boet på stedet i 25 år. En af de allerstørste grunde til at parret foretrækker Mallorca frem for Bornholm om vinteren, er lyset. Her er 3 timers mere lys i døgnet end på Bornholm.

Anders og claire

Tirsdag den 20. oktober.

Efter en fantastisk morgenmad på hotellet, vandrede vi afsted til vores første møde hos Chambers of Commerce. Her fik vi en redegørelse for det arbejdsområde, som Chambers of Commerce tager sig af. Dernæst fortsatte vi videre til Departement of European Affairs, hvor Jaume Garac Taberner, General Director of Europen Funds, gav en times oplæg, som overordenet handlede om EU´s fonde og muligheder og betydning både for Spanien generelt, men også for Mallorca.

Det næste møde fandt sted hos INESTUR Destination Mallorca. Det ligger i udkanten af Palma ved universitetet, så det var nødvendigt at køre i bil. Her hørte vi om majorcinsk turismeudvikling.

Resten af eftermiddagen var til rådighed for de enkelte grupper. Vi tog en tur nordpå for at finde en velfortjent og meget tiltrængt frokost, da klokken efterhånden nærmede sig 15.00. Vi endte i det meget smukke Valldemossa, hvor vi meget hurtigt fornemmede, at her kommer turisterne. Efter frokost og kaffe kørte vi hjemad, men på vejen syntes vi, at vi lige skulle køre rundt om havnen i Valldemossa. Det viste sig at være en meget snoet, smal bjergvej, hvor man, hvis man lider af højdeskræk, ikke skulle kikke for meget ud af bilruden. Efter længere tids kørsel endte vi omsider på havnen, som gav associationer til Vang Havn. Fantastisk smukt sted, som samtidig virkede meget forladt. Husene var fuldstændig tillukkede og de mennesker vi så,  var tydeligvis turister.

Onsdag den 21. oktober

Quality of life slog til igen. Dagens tema ”forkæl dig selv”.  Dagens opgave for student on the run var at lave et interview.

Vores søde receptionist viste sig være at være fast misbruger af købeforkælelse. Vores første date var på plads. Wellnessbehandlinger er nydelse og livskvalitet for hende. Hun går til ayurvedic behandling – en indisk holistisk tilgang til menneskets balance. Det pirrede vores nysgerrighed og vi opsøgte kilden til den dybe indre ro: www.ayurvedapalma.com .

Ned efter det røde sportslyn i parkeringskælderen. 27 rundkørsler og et fiskemarked senere, nåede vi frem til sindets tempel.  Wauw!!!! Fra det øjeblik vi trådte ind af døren og havde smidt skoene, blev vi forført rundt i de oplevelsesfyldte sanserum med indisk balsam til ørerne.  Tilbuddene var mange, varierende fra forebyggende og helbredende urtemedicin, til helkropsoliemassage.

Ejeren Annett Levy, tysk tilflytter, indvilgede i at lade sig  interviewe (klip).

Med den politisk korrekte urtetandpasta under armen, kommanderede gruppekoordinatoren resten af holdet videre i dagens program: behov for kaffe, vand og frokost blev totalt ignoreret!

Fra den anonyme gyde,  i en for turister stor set ukendt del af Palma, gik turen – i øsende regnvejr – til det supermondæne femstjernede “Palacio de” Mardavall Hotel & Spa  i Calvia: www.stregis.com/mardavall.

Vores umiddelbare indtryk af stedet var overvældende: støjniveauet faldt og vi listede os en smule ydmyge hen til receptionen. Her blev vi modtaget med åbne arme; uden skyggen af aftale lykkedes det os at møde diætist Simone Lehr, tysk tilflytter. Stedets storhed gav en følelse af rummelighed, fysisk og psykisk.

Samtalen handlede om functional eating (spisevaner tilpasset ens individuelle behov), eksempelvis erotiske madoplevelser som persille, der kan få manden op på hesten (Kilde: Dr. Meinrad LIndschinger & Gerhard Berktold: “Petersilie hilft dem Mann aufs Pferd”).

Det viste sig, at hotellet var gået bort fra “functional eating” konceptet, fordi hotellets gæster ikke fandt tilbuddet attraktivt. Simone mente, at hotellet måske  havde været for meget på forkant i forhold til sundhed, mens gæsterne hovedfokus ligger på nydelse.

Valldemossa – om at navigere i kaos

Man havde valgt at booke en halv café, ud fra en – i bagklogskabens lys – måske lidt naiv tanke, om at resten af cafégæsterne ville finde en flok bornholmske Mollystuderendes “on the run” videointerviews ligeså interessante som os selv.  Deri tog man aldeles fejl! Miguels intuition sikrede at holdet kunne forlade stedet uden erstatningskrav. Gruppe 4 ærgrede sig dog en del over at ikke alle de andre grupper fik set de samlede frugter af dagens anstrengelser: to formidabelt gode videointerviews fra dagens livskvalitetsundersøgelser.

Tilbage til det virkelige liv i Palma

En lang og hård arbejdsdag for Quality of Life arbejdsgruppen fandt sin helt rette afslutning i opholdets hidtil ubestridt bedste tapasoplevelse på Bar la Cueva, Calle de Manacor 363, hvilket gav kraftige associationer til Barbettes gæstebud.

0 Responses

Stay in touch with the conversation, subscribe to the RSS feed for comments on this post.

You must be logged in to post a comment.